תעריף מכירת חשמל לחברת החשמל – כמה באמת משלמים לנו?

מכירה לחברת חשמל
בשנים האחרונות הפכה ההשקעה במערכות סולאריות מסחריות לאחד מהצעדים הכלכליים האסטרטגיים ביותר עבור בעלי גגות גדולים במרחב העסקי: מרלו"גים, מפעלים, אזורי תעשייה, ומבני חניה מקורה. אולם הפוטנציאל הכלכלי של מערכת סולארית מסחרית טמון לא רק בצריכה עצמית, אלא גם באפשרות למכור עודפי חשמל לרשת – מה שמעלה שאלה מרכזית: כמה באמת מרוויחים ממכירת החשמל לחברת החשמל, וכיצד הדבר משפיע על התשואה הכוללת של ההשקעה?

ייצור עודף – לא רק חיסכון, גם הכנסה

מערכת פאנלים סולאריים מסחרית נועדה בראש ובראשונה לצריכה עצמית של העסק, כאשר החשמל שמיוצר משמש להפחתת ההוצאה החודשית על אנרגיה. עם זאת, בשעות השמש המרביות – ובעיקר בימי הקיץ – ייתכנו מצבים שבהם נוצרים עודפי חשמל. בישראל, קיים מסלול הסדרה מרכזי בשם הזרמה עודפת (Net Billing) שבמסגרתו עודפי החשמל שאינם נצרכים מוזרמים לרשת החשמל הארצית, ובעל המערכת מקבל עליהם תשלום לפי תעריף קבוע מראש, בהתאם לגודל המערכת. באמצעות מודל זה ניתן לשלב בין צריכה עצמית לבין הכנסה חודשית קבועה מהחשמל שמוזרם לרשת, ובכך לשפר את כדאיות ההשקעה במערכת הסולארית לאורך זמן, תוך הגדלת העצמאות האנרגטית של העסק ותרומה להפחתת פליטות מזהמים במשק החשמל. היתרונות הללו הופכים את המערכת הסולארית לא רק לפתרון סביבתי, אלא גם לאסטרטגיה עסקית חכמה המאפשרת יציבות תפעולית והגנה מפני עליות עתידיות במחירי החשמל.

אז כמה באמת משלמים לנו?

התעריף משתנה בהתאם למסלול ולגודל המערכת. החל מ־1 בפברואר 2025, התעריף עומד על כ־48 אגורות לכל קוט"ש עבור מערכות קטנות (עד 15 קילוואט) וכ־41 אגורות לקוט"ש למערכות בגודל של 15–100 קילוואט. מערכות גדולות יותר (100–630 קילוואט) מתומחרות באופן תחרותי, ובדרך כלל כוללות תוספת שנקבעת לפי מכרזים. התעריפים הם חלק מהסדר קבוע ל־25 שנה לכל מערכת, מה שמעניק לבעלי העסקים וליזמים תחושת ביטחון ויכולת לתכנון כלכלי ארוך טווח.

תשואה שנבנית על היציבות

בעולם של תנודתיות , מערכת פוטו וולטאית מסחרית מציעה יציבות נדירה: השקעה חד־פעמית שמניבה החזר קבוע לאורך שנים רבות. כאשר מוסיפים לכך את האפשרות לשלב צריכה עצמית עם מכירה לרשת, מקבלים משוואה שמשפרת את החזר ההשקעה משמעותית. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון גם אתגרים פוטנציאליים כמו עלות הקמה ראשונית, מגבלות פיזיות של הגג, תהליך רישוי ובירוקרטיה מול הרשויות, וכן תלות ברמת הקרינה הסולארית לאורך עונות השנה.

מעבר לעלות – מה המשמעות?

במבט רחב יותר, יש להביט על המהלך גם מהיבט אסטרטגי. עסקים שבוחרים להשקיע בגג סולארי לא רק מפחיתים את ההוצאה השוטפת על אנרגיה, אלא גם מחזקים את המיצוב התאגידי שלהם:  האחריות הסביבתית הפכה לגורם מרכזי בשיקולי צרכנים, שותפים עסקיים ואף משקיעים. בנוסף, התקנה של מערכת סולארית איכותית מביאה עמה השבחה של ערך הנכס, נגישות למענקי מדינה, ולעיתים גם אפשרות למימון חיצוני נוח – כל אלו מוסיפים עוד שכבת כדאיות לפרויקט כזה.  

כותב המאמר: עומרי פרטוש,

מומחה למערכות סולאריות וניהול אנרגיה, שותף בעלים באור סולאר

שיתוף:

פנו אלינו

או התקשרו עכשיו: